کد خبر : 38
تاریخ و زمان ارسال : 1395/04/02 - 21:47:18
تعداد بازدید : 2773
روغن گل سرخ عموماً به عنوان ملکه روغن ها شناخته شده است. و از اولین روغن هایی است که در قرن دهم میلادی به وسیله ابوعلی سینا، طبیب ایرانی تقطیر شد.

روغن گل سرخ عموماً به عنوان ملکه روغن ها شناخته شده است. و از اولین روغن هایی است که در قرن دهم میلادی به وسیله ابوعلی سینا، طبیب ایرانی تقطیر شد.

خواص ویژه گل سرخ قرن ها است که شناخته شده و به عنوان مظهر عشق و زیبایی شهرت دارد. روغن گل سرخ یکی از گران ترین روغن ها است. هزاران کیلو گل مصرف می شود تا مقدار کمی روغن حاصل شود ولی به سبب رایحه قوی و گل مانند می توان از روغن آن به مقدار کم مصرف کرد.

عطر گل سرخ بیشتر در مراکش مرکز پرورش گل محمدی به وسیله تقطیر با بخار تهیه می شود. این روغن بیشتر در رایحه درمانی استفاده می شود و گلاب تولید جنبی آن است. نوع دیگری روغن تولید می شود به نام روغن ابسولوت که با تقطیر حلال از گلبرگ های تازه حاصل می شود با این روش روغن در مقدار زیاد برای مصرف در صنایع عطر سازی تولید می شود به این سبب ارزان است.

روغن گل سرخ بی رنگ است با بوی شیرین و ملایم و اندکی ادویه مانند با رایحه گلی و سکر آور روغن ابسولوت به رنگ زرد تیره مایل به قرمز با رایحه ای شیرین، تند، مطبوع و گلی است.

در تولید روغن گل سرخ از دو گونه گل استفاده می شود. رز دمشق، (گل محمدی) به رنگ صورتی پر رنگ و بیشتر در بلغارستان ترکیه و ایران پرورش داده می شود و رز کلمی یا رز سنتیفولیا، صورتی کم رنگ، که بیشتر در مراکش، تونس و فرانسه کشت می شود.

خواص

روغن گل سرخ، خویشاوندی ویژه ای با زنان و رحم دارد. برای استفاده در بیماری های تناسلی از جمله عوارض قبل از عادت ماهانه، یائسگی، ضعف ماهیچه های رحم، تنظیم دوره عادت ماهانه و موارد نازایی سودمند است. ضد افسردگی ملایمی است به ویژه اگر مربوط به اشکالات جنسی و تناسلی باشد در افسردگی پس از زایمان نیز موثر است. هم چنین محرکی است در موارد سرد مزاجی و ناتوانی جنسی مرد و برای هر نوع فشار روحی و عصبی مفید است.

استفاده از روغن گل سرخ برای مراقبت های پوستی پیشینه طولانی دارد. بیشتر اشخاص به خاصیت گلاب برای تقویت پوست آشنا هستند. گلاب برای هر نوع پوست به ویژه پوست اشخاص بالغ، خشک یا پوست های حساس مفید است. استفاده از آن در دراز مدت مویرگ های گونه را کاهش می دهد.

روغن گل سرخ برای ناراحتی های دیگر چون تب یونجه، زکام، سرفه و جریان خون ضعیف مفید است. گرچه برای این نوع بیماری ها می توان از روغن ارزان تر استفاده کرد. روغن گل سرخ معمولاً در رایحه درمانی به سبب تاثیرات روحی و فواید آن برای سیستم تناسلی زنان استفاده می شود.

کاربردها

افشانه و چراغ شمعی

- فشار روحی - مصیبت

- فشار عصبی - قطع رابطه

- افسردگی بعد از زایمان - اضطراب

- درد و رنج

رقیق شده در وان حمام

- عوارض قبل از عادت ماهانه - عادت ماهانه نامنظم

- عقیم بودن - پایین افتادگی رحم

- سرد مزاجی - ناتوانی جنسی

- فشار روحی - اضطراب

- فشار عصبی - مصیبت

- افسردگی بعد از زایمان - قطع رابطه

- درد و رنج

رقیق شده در کرم پایه

- پوست خشک - پوست اشخاص بالغ

- پوست حساس - مویرگ ها

حدود قیمت : گران

مخلوط شدن

روغن گل سرخ با اکثر روغن ها از جمله اترج، بابونه، شمعدانی عطری، مریم گلی، یاسمن، اسطوخودس،

بهار نارنج و چوب صندل مخلوط می شود.

نت مخلوط :میانه تا پایه

موارد عدم استعمال

روغن گل سرخ ناسازگاری ندارد و استفاده از ان بی خطر است. چون باعث قاعدگی می شود بهتر است در سه ماهه اول بارداری از آن پرهیز شود.

گردآوری و تنظیم : نایس کلوب

برگرفته از کتاب رایحه درمانی نوشته لوسیندا دیکن - دیویس ، ترجمه شهین دخت سرلتی (صنعتی) ، تهران نشر فرهنگ معاصر 66417018

نظرات بینندگان :
نظر شما :
 
فیلدهای ستاره دار را پر کنید .
نام
ایمیل
نظر *
 
گزارش تصویری
باغ گل محمدی 5
باغ گل محمدی 4
باغ گل محمدی 3
پیام روز
تابلو اعلانات
نظرسنجی
آمار سایت
افراد آنلاین :
1
بازدید امروز :
738
بازدید دیروز :
1297
بازدید کل :
342170